De dagen van de week

Hoeveel kennis draag jij met je mee ?
BUTTON_POST_REPLY
bambam
Sir Eat-a-lot
Sir Eat-a-lot
BerichtenCOLON 19567
GeregistreerdCOLON zo dec 21, 2003 20:14
WoonplaatsCOLON Absurdistan

De dagen van de week

Bericht door bambam » do jul 26, 2007 10:08

Tijdens een van mijn simpele momenten bedacht ik mezelf wat de betekenissen van de dagen zijn. Bij Maandag kan ik me iets voorstellen, deze dag is genoemd naar de maan. De zondag is genoemd naar de Zon en de Donderdag zal wel genoemd zijn naar Donder.

Maar wat bedoelde men dan met Dinsdag & Woensdag ?

En waarom heet Vrijdag eigenlijk Vrijdag terwijl bijna iedereen op die dag moet werken en heet zaterdag geen vrijdag want de meeste mensen zijn immers vrij op zaterdag.

Dan hebben we nog de dag Zaterdag...heet deze dag zaterdag omdat iedereen deze dag toch een vrij(e)dag heeft en zichzelf zat kan drinken in de kroeg ?
Wie kaatst ..... kan de bam verwachten

Ice
Loempiamonster
Loempiamonster
BerichtenCOLON 9460
GeregistreerdCOLON do jun 02, 2005 08:29
WoonplaatsCOLON Bananendoos onder de brug

Bericht door Ice » do jul 26, 2007 10:41

Waar zijn de namen van de dagen aan ontleend?
De namen van de dagen zijn deels ontleend aan Latijns-Romeinse namen en aan namen van Germaanse goden.

Dag
In de vierde eeuw na Christus kregen de dagen een naam. Daarvoor waren ze naamloos. De namen waren ontleend aan de Egyptische astrologie. De zeven toen bekende hemellichamen vormden de eerste namen van de weekdagen. Dat waren:

- Dies solis - zondag
- Dies lunae - maandag
- Dies martis- dag van Mars
- Dies mercurii - dag van Mercurius
- Dies lovis - dag van Jupiter
- Dies veneris- dag van Venus
- Dies saturni - zaterdag

De kerk verwierp deze dagnamen, omdat ze niet alleen naar hemellichamen, maar ook naar Romeinse goden verwezen. De kerk gebruikte getallen om de dagen te benoemen. De zondag was de enige uitzondering en werd niet `feria prioma' genoemd (eerste dag) maar `dies dominica' (dag des Heren). Maandag was de tweede dag van de week en heette `feria secunda'.

In Portugal hebben de dagen nog steeds een getal-naam. In Nederland hield men vast aan Egyptische/Romeinse benamingen bij zaterdag, zondag en maandag. De andere dagen kregen in plaats van planeten en Romeinse goden, de namen van Germaanse goden:

- Thyr voor dinsdag
- Wodan voor woensdag
- Donar voor donderdag
- Freia voor vrijdag
Afbeelding

BUTTON_POST_REPLY