mijn hond wil de bus niet in!

Vraag het aan de dierenartsassistente
BUTTON_POST_REPLY
Melove
Even een snack halen bij de bloedbank
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 16:50

mijn hond wil de bus niet in!

Bericht door Melove » ma feb 20, 2006 10:09

Ik heb een Dobermann Pincher , tenminste dat denken we ze komt namelijk uit het asiel, die Nolix heet.
Het is niet echt een makkelijke hond (heel druk!) maar dat komt omdat ze door haar vorige eigenaar is mishandeld.
Maar deze hond heeft dus elke dag minimaal een uur góede beweging nodig, dus gewoon echt los rennen wat helaas in mijn dorpje niet kan.
Een dorpje verderop is er een super park waar ze lekker kan rennen en spelen met andere hondjes.
Maar deze week kan ik er niet met de auto heen en moet ik met de bus.
We hebben al een keer geoefent en toen ging ze heen met veel moeite er in (steeds terug trekken) en de terug weg ging wel al zat ze wel te hijgen in de bus.

Nu wilde ik dus net met de bus gaan maar ze verzette zich al onwijs toen ze de bus zag en toen die stopte trok ze zo hard naar achter dat de riem van haar nek afschoot en ze zo vrij rond rende!

Ik wil heel graag met haar naar het park maar ik heb geen idee hoe ik haar de bus nu moet in krijgen! Ik durf niet nog een keer zo met de bus want de halte is bij een druk kruispunt.
Surrender your sword,rescue your soul

Matisha
Just smile and say Yes Mistress
BerichtenCOLON 14586
GeregistreerdCOLON wo maart 02, 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Ik woon op dit forum, in mijn huisje van spaghetti.

Bericht door Matisha » ma feb 20, 2006 14:26

Hoi Melove,

Hoe gedraagt Nolix zich als ze eenmaal in de bus zit? Is ze dan rustiger?
Het is een lastig geval. Als een hond de auto niet in durft kan je daar rustig mee oefenen, maar je kan moeilijk aan de busshauffeur vragen of hij een half uurtje wil blijven staan bij de halte, haha.
Nolix moet doorkrijgen dat een ritje met de bus helemaal top is, maak het dus zo leuk mogelijk voor haar. Uiteindelijk zal ze doorkrijgen dat een busrit een lekkere wandeling betekent, maar de eerste keren heb je daar nog niets aan. Zorg dat je lekkere hapjes meeneemt voor haar naar de bushalte, iets wat ze echt heerlijk vindt en normaal niet krijgt (zoals een paar plakjes ham bijvoorbeeld, geen zoute). Geef haar dat voor de afleiding, en probeer zoveel mogelijk haar angst te negeren. Ga haar nooit troosten voor dat gedrag! Dat is voor haar een bevestiging van haar angstige gevoelens, zo van; zie je wel, ik heb dus reden om bang te zijn! Koop ook een wandeltuig, daar zal zal niet uitschieten zoals met een halsband. Stukken veiliger, en de hond doet zichzelf geen zeer met trekken aan de riem.
Stap zelf als eerste de bus in, zodat ze kan zien dat haar baasje (die boven haar staat in de roedel, en wier gedrag voor haar een voorbeeld is) het niet eng vindt. Moedig haar desnoods met een snackje aan om ook de bus in te stappen.
Gebruik geen geweld of stemverheffingen; alles wat zij op zo'n moment naar vindt zal ze gaan associeren met een rottige busrit.

De belangrijkste punten zijn:
* Afleiding!!
* Angst negeren, rustig of vrolijk gedrag belonen / aanmoedigen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes, en hou ons op de hoogte!
Afbeelding

Melove
Even een snack halen bij de bloedbank
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 16:50

Bericht door Melove » ma feb 20, 2006 15:10

Ik heb hier idd heel veel aan! Thanks ga het morgen meteen proberen.
Surrender your sword,rescue your soul

Matisha
BerichtenCOLON 14586
GeregistreerdCOLON wo maart 02, 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Ik woon op dit forum, in mijn huisje van spaghetti.

Bericht door Matisha » di feb 21, 2006 23:12

Hoe is het gegaan met Nolix?
Afbeelding

BUTTON_POST_REPLY