katten van slag...

Vraag het aan de dierenartsassistente
BUTTON_POST_REPLY
Joosje
Even een snack halen bij de bloedbank
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON di okt 04, 2005 06:42
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

katten van slag...

Bericht door Joosje » vr okt 07, 2005 08:09

Heeeeelp!! I need you!!! :?

Wahaha, nee, zo erg is het niet... Maar ik wilde wel weten offu als expert enzo nog tips heeft... :)

Gisteren hebbik mijn katjes verhuisd van mijn huis naar het huis van mijn vriendje, want daar zijn we vaker, dus we dachten dat de katjes dat gezelliger zouden vinden. De rit van Leiden naar Rotterdam vonden ze in ieder geval allesbehalve gezellig. We hebben wel ontdekt dat we een prachtig koortje in huis hebben met gouden keeltjes.
Hoe dan ook, sinds ze hier zijn zijn ze echt helemaal de weg kwijt... De oudste (die inmiddels voor de 2e keer verhuisd is) loopt mauwend en piepend rond, maar eet en drinkt wel. De kleinste, die nu voor de eerste keer verhuisd is, wilde wel eten, maar alleen op schoot en van een hand af. Toen we gisteren gingen slapen lag ze op een keukenstoel kwaad om zich heen te kijken. En zij is nu helemaal onvindbaar. *zucht*

Natuurlijk moeten ze wennen enzo, heel blond ben ik ook niet, maar goed, zoals ik al zei... Tips om het makkelijker/aangenamer/leuker te maken voor de poessies?? Mijn dank is alvast groot!

*Joos zakt op haar knieën en buigt eerbiedig voor tipgevers*
Afbeelding

Matisha
Just smile and say Yes Mistress
Just smile and say Yes Mistress
BerichtenCOLON 14586
GeregistreerdCOLON wo maart 02, 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Ik woon op dit forum, in mijn huisje van spaghetti.

Bericht door Matisha » vr okt 07, 2005 22:29

Hoi Joosje!

Tja, zoals je zelf ook al een beetje aangaf zijn katten niet echt de meest stressbestendige dieren. Door een verhuizing raken ze dan ook behoorlijk van slag.
Wat belangrijk is, is dat je de eerste dagen de omgeving zo rustig mogelijk houdt voor de katten. Dus geen knetterharde muziek e.d., en al helemaal geen ruzies. Zorg ook dat ze voldoende ruimte hebben voor een eigen territorium, want als je meerdere katten verhuist, gaan ze soms sproeien in de nieuwe woning, om hun territorium af te bakenen. Stel dus, zeker in het begin, zoveel mogelijk ruimtes open voor hen.

Katten zijn erg op geuren gesteld, dus behalve zoveel mogelijk dingen uit het oude huis plaatsen (de bekende krabpaal, de bekende voerbakjes, ed), is het ook belangrijk dat de geur van de kat zélf zo snel mogelijk goed verspreid wordt.
Ik las pas geleden op de site van Whiskas een hele goeie tip om die geur zo snel mogelijk in het nieuwe huis te krijgen:
Smeer de voetzooltjes van de kat in met een beetje boter. Dat vinden ze lekker, en gaan daardoor aan hun voetzooltjes likken. Door dat likken zit de eigen geur van de kat goed aan de pootjes, en als de kat dan rondloopt is deze eigen geur veel sneller overal in huis.

Voor de rest, laat ze rustig wennen in hun eigen tempo, en zorg voor veel afleiding. En als het buitenkatten zijn, dan uiteraard een aantal weken (2 of 3) wachten met naar buiten laten. Anders is de kans groot dat ze weer op zoek gaan naar hun oude huis.

Succes ermee! ^O^
Afbeelding

Joosje
Even een snack halen bij de bloedbank
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON di okt 04, 2005 06:42
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Bericht door Joosje » zo okt 09, 2005 15:13

Heee, dank je wel!! Super!!

De oudste kat lijkt zich inderdaad verzoent te hebben met haar 'lot'. :mrgreen: Loopt nu als een koninginnetje door het huis en moet vooral overal zijn waar wij zijn. Besnuffelt alles en is vooral héél nieuwsgierig.

Die kleine, man, wat een ellende was dat... Die was dus kwijt... Zijn we kwijt geweest tot gisteravond. We hadden al meerdere keren alle kamers overhoop gehaald en we konden gewoon geen plekken meer bedenken waar ze zich zou kunnen verstoppen. Gisteren ineens een hoop herrie uit de keuken, vriendjelief alles slopen om maar uit te zoeken waar het geluid vandaan kwam, zat die tut in de ruimte onder de keukenkastjes en boven de vloer. Een ruimte die aan alle kanten afgesloten is door stukken hout. Dus hoe ze dáár in vredesnaam terecht gekomen is... :?:
Arme dier was natuurlijk uitgehongerd en stierf van de dorst, dus gelijk maar water en voer gegeven... En nu zit ze keurig onder de stoel alles in de smiezen te houden.
Nu maar hopen dat ze het niet weer voor elkaar krijgt om zich op zo'n onmogelijke plek te verstoppen...
Afbeelding

BUTTON_POST_REPLY