astmatische hond???

Vraag het aan de dierenartsassistente
Eucalipta
Komt hier ook al zo`n 800 jaar
BerichtenCOLON 2424
GeregistreerdCOLON wo nov 16, 2005 02:46
WoonplaatsCOLON Ik kom (bijna) overal op m`n bezem!

Bericht door Eucalipta » zo nov 27, 2005 12:02

P. de Boskabouter schreefColonIk heb alleen geen dier dat cavia's eet, en ken ook nemand die die jagers heeft.
Maar om het "natuurlijk"te houden moeten caviafokkers dus eigenlijk ook een slang houden. Dan kom je op een fatsoenlijke manier van je jongen af, hoewel velen het niet met me eens zullen zijn dat het fatsoenlijk is

Hoeft niet,hoor.
Als je ze gratis aanbiedt (vooral in een dierenvoedingsrubriek),
dan raak je er wel vanaf. :mrgreen:
Afbeelding

P. de Boskabouter
Men ontmoet elkaar op het babbelforum
BerichtenCOLON 680
GeregistreerdCOLON wo nov 16, 2005 15:41
WoonplaatsCOLON Het beukebos

Bericht door P. de Boskabouter » zo nov 27, 2005 13:31

Nee, ik moet zeker weten wat er met ze gebeurt, als ze dus als voer dienen zou ik er zelf bij willen zijn.Dit om te voorkomen dat ze zonder zorg een poos achter de hand gehouden gaan worden.Ik ben niet achterdochtig hoor, hoe kom je erbij??
Paulus is een snuifsnottertrol geworden

Gast

Bericht door Gast » ma feb 20, 2006 10:23

Matisha schreefColonHoi Mantha,

Helaas heeft je dierenarts waarschijnlijk gelijk. Je hondje heeft geen astma, maar bij Chihuahua's is een te nauwe luchtpijp geen onbekend probleem. Dit komt omdat wij mensen de hondenrassen te ver doorfokken, om ze maar aan de perfecte (door ons bedachte) rasstandaard te laten voldoen. Dit is ook de reden dat het hoofd van een Chihuahua in vergelijking wat groter is, en vaak om die reden met een keizersnede gehaald moet worden, omdat het koppie niet normaal door het geboortekanaal past.
Mensen maken het steeds maar gekker en gekker, en de hondenrassen gaan er steeds extremer uitzien. Helaas denken we daarbij niet aan de gezondheidsproblemen die dat met zich meebrengt. Denk aan de Shar Pei... die honden met die grote rimpels die je vaak op ansichtkaarten ziet. Inderdaad, geweldig aandoenlijk om te zien, maar met een páár rimpels waren we niet tevreden, en er werd doorgefokt met de meest gerimpelde exemplaren. Hoe meer rimpels de Shar Pei heeft, hoe meer hij opbrengt. De andere kant van de zaak is: hoe meer rimpels hij heeft, hoe meer de huid gaat smetten. Er vormen zich ontstekingen, de huid is gevoelig, jeukerig en pijnlijk. Vaak gaat het ook stinken, vanwege de smet. Maar als die hond maar zoveel mogelijk rimpels heeft, is het goed! Waar zijn wij mensen mee bezig????
Hetzelfde gebeurt dus ook met de Chihuahua. Ze moesten steeds kleiner en kleiner, en nu steken dit soort problemen de kop op. Helaas kan je daar niets aan doen, het is een aangeboren (ingefokte) afwijking.

Wat het ook nog kan zijn:

Je zegt: "net alsof er iets in zijn neus zit".
Er bestaat zoiets als 'reversed sneasing' (omgekeerd niesen), en sommige honden hebben daar meer last van dan anderen. Misschien is dit wel het enige dat er aan de hand is met jouw hondje, in dat geval is er werkelijk niets om je zorgen over te maken.
Ik heb je hondje natuurlijk niet gezien, maar als de aanval gepaard gaat met flink snuiven (de hond probeert een blokkade als een paar haren weg te snuiven, die in de neus zitten), dan heeft hij waarschijnlijk gewoon last van reversed sneasing. In dat geval kun je hem helpen door de neus dicht te houden en ondertussen met je andere hand flink over de keel te wrijven om het slikreflex op te roepen.
Maar doe dit alléén als je zeker weet dat het reversed sneasing is!!!! Je mag natuurlijk nooit de neus dichthouden bij een soort astma aanval.
Kan je misschien nog iets duidelijker uitleggen anders, wat hij precies doet tijdens zo'n aanval?

Groetjes van Matisha

Ice
Loempiamonster
Loempiamonster
BerichtenCOLON 9460
GeregistreerdCOLON do jun 02, 2005 08:29
WoonplaatsCOLON Bananendoos onder de brug

Bericht door Ice » ma feb 20, 2006 11:03

??????????
Afbeelding

Matisha
Just smile and say Yes Mistress
Just smile and say Yes Mistress
BerichtenCOLON 14586
GeregistreerdCOLON wo maart 02, 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Ik woon op dit forum, in mijn huisje van spaghetti.

Bericht door Matisha » ma feb 20, 2006 14:12

Idd .. huh?????
Afbeelding

BUTTON_POST_REPLY